perjantai 5. elokuuta 2016

Pelinurkka, osa 1 - Counter-Strike: Condition Zero (PC)

Nyt alkaa taas uusi sarja, tällä kertaa nimi on mielikuvituksellisesti pelinurkka, koska en jaksa nyt keksiä parempaakaan, koska pitäisi periaatteessa olla jo nukkumassa, koska juna lähtee tsuktsukkaileen övervaskaan hiton aikaseen. Tästä syystä peliosiokin saakoon huonon nimen.

Ekaksi arvosteltavaksi peliksi siunaantui otsikon tekele, koska yksinpelikampanjaa pelatessa alkoi verisuonet ohimoilla tykyttämään aika kiitettävällä tahdilla. Sen takia arvelin, että pelissä on potentiaalia huonoon arvostelutekstiin!

Counter-Strike: Conditon Zero

Tämmönen mötkäle se on koteloineen päivineen.
Tekijä: Joku
Muut tiedot: ei ole

Kyseessähän on siis nääs tämmönen Counter-Striken virallinen lisäosa tai joku, joka julkaistiin vuonna 2004. Julkaisuun liittyy mukavia muistoja, koska ennakkovarasin tämän Nokialaiseen paikalliseen pelikauppaan nimeltä Pelikone. Mukava liike. Rest in peace vaan Pelikone.

Siellä varaus tehtiin pieneen vihkoon. Eli nimi vaan ylös ja sitten noutamaan julkaisupäivänä. Vihkossa oli samaa henkeä kuin ala-asteen reissuvihkossa! Jäätävän kehittynyt systeemi siis. No nimi oli siis listassa ja kolme luokkakaveria myös varasivat pelin ennakkoon. Koulupäivän jälkeen sitten poljettiin kisaa näiden tyyppien kanssa yläasteelta keskustaan ja minähän sen hävisin, koska olen nössö ja hidas polkupyöräilijä. Mutta se nyt ei ole taas oleellista koko jutun kannalta.

Pelin siis sai sieltä sitten käteen kun sanoi nimensä ja löi rahat tiskiin. Kotiin tuhatta ja sataa ja paskakoneeseen pyörimään. Onneksi paskakone jaksoi pyörittää tätä peliä, koska tämähän ei ole mikään vaatimushirmu. Mutta koska en halua muistella paskakoneen nykimistä, hyppäämme suoraan vuoteen 2016, jolloin minulla on supertietokone, jolla pelaan pelejä, jotka eivät vaadi yhtään tehoja. Loogista.

Käytännössähän tää on siis 1.6, mutta vähän hienommilla grafiikoilla ja parilla uudella mapilla. Eli aika täydellinen paketti, koska pelimekaniikka räiskintäpelien aatelia. Jostain syystä tästä ei vain tullut mitään menestystä. Servuja oli aina vain joku kahdeksasosa 1.6:n vastaavista. Se näkyi myös tasossa, koska jopa minä pärjäsin! Ei ihme, että tykkäsin tästä enemmän, heh heh.

Mutta nettipelistä ei nyt puhuta, koska tämä peli sisältää myös yksinpelikampanjan. Siinä on paska juoni, peli on enemmän half-life henkistä mekaniikaltaa, joten siltäkin osin ihan paskaa. Eli ei keskitytä siihenkään yhtään, koska en jaksanut pelata sitä tällä kertaa läpi.

Sen sijaan keskitytään tämän pelin helmeen, eli bottikampanjaan! Siinäpä vasta inhottava, ärsyttävä, vastenmielinen, vammainen, paska, hirveä, apua, kamala, ahdistava, hermojaraastava ja mitä vielä adjektiiveja omaava pelimuoto.

Karkeasti sanottuna tässä siis pelataan Counter-Terroristeilla (jatkossa CT) Terroristeja (jatkossa terot) vastaan. Netissähän voi pelata teroillakin, ja käsittääkseni tähän on tehty mappipaketteja, joissa saa itsekin olla tero, mutta en ole jaksanut ladata niitä, koska olen kuollut vitutukseen jo ekan kampanjan loppuvaiheilla.

Pelissä peltaan siis öpaut joku 20 perinteistä CS mappia botteja vastaan. Vaikeustasot ovat seuraavat:

Easy (helppo, hirveetä ownagee ja sikarushia vaan teroja vastaan ja voila)
Medium (helppo, hirveetä ownagee ja sikarushia vaan teroja vastaan ja voila)
Hard (vituttaa jo semisti parissa mapissa)
Exreme (vituttaa ihan uskomattomasti)

Sen lisäksi, että mapit pitää aina voittaa vähintään kahden pisteen erolla (esim. Terot 3 - CT:t 5), tässä pitää suorittaa erilaisia Challengeja, jotka ovat mappikohtaisia. Viddumaisimpana tietysti "You must kill an enemy with a knife and survive the round) Extreme-vaikeusasteella. Palaan tähän myöhemmin.

Nyt käyn kokemukseni läpi vaikeusasteittain.

EASY:
Tästä en jaksa oikein turista. Siinähän se meni lämmitellessä vanhoja taitoja, koska en ole pelannut kynäriä kymmeneen vuoteen. Botit menee miten sattuu ja ampuu miten sattuu. Elikkäs kun botti tulee sinua vastaan, se odottaa semmosen 3 sekuntia ennen kuin alkaa ampumaan. Jos botti ehtii ampumaan, se vie tähtäimen noin 1-2 cm pään yläpuolelle ja alkaa nännittämään. Sitten toivotaan, että osuus säkällä luoti päähän. Eli aika helppoa voittaa, koska noi voittaa väkisin, kunhan vaan omaa jokinlaisen reaktioajan. Näin se homma kävi ja olin loppuun päässyt kiitos.

MEDIUM:

Ihan sama kun Easyssä, mutta vastustajat ehkä osuu hitusen paremmin. Ei kuitenkaan ilmene vielä mitään ylijumaluutta. Kiitos ja kuitti.

HARD:

Ihan sama kuin Mediumissa, mutta tässä jopa kuolee välillä. Mutta jos sikacamppaa vaan ja toltappaa varovaisesti etenee, niin homma on aika helppoa kuin heinänteko. Vaikka heinänteko on oikeasti varmaan aika hiton vaikeaa, koska miten hitossa joku semmonen vilja vaan tehdään tyhjästä. Siinäpä pulma.

EXTREME:

No_niin. Nyt ollaan asian ytimessä. Tässä vituttaa ihan kaikki. Listaan nyt off the back of my mind tähän pari ugandalaista suoraa viivaa, mitkä on pielessä:

-CT:t ei osta defusal kittiä ikinä (koskee kaikkia vaikeustasoja).
    -siis mitä hittoa? kuka tän shaiban on ohjelmoinut. toihan on pommimapeissa "the thing", mikä pelstaa monta rundia, koska botit on niin sootanan uuvatteja, että tää auttais hommaa huomattavasti. Saisivat joskus pommin purettua. Turhaa tasotusta annetaan tällä vastustajan boteille.

-Bottien tasot heilahtelee (ei varmaan oikeasti, mutta sovitaan näin)
     -tää nyt on enemmän vanhan miehen paranoiaa kuin ohjelmointimoka, mutta välillä tuntuu siltä, että omat botit ei saa mitään aikaan ja terot vie ihan sata nolla. Sitten taas kun pari kertaa restarttaa mapin niin yhtäkkiä ollaan 10-0 johdossa ja vastustaja ei mahda mitään? Koita siinä sitten luovia tasasesti eteenpäin.

-Boteille tulee EXTREMELLÄ ylijumalan kyvyt.
      -Bottien ohjelmointi on vähän ehkä turhan överiä, koska tähtäin on liimattu päähän kuin aimbotilla rysäyttelis ja pientä wall hack henkeäkin on ilmassa. Vituttaa ihan uskomattomasti kun oot mapin alusta campannut jossain hyvässä kulmassa. Sitten tulee tero ja sillä on seinän läpi jo selvästi tähtäin päässä, ja heti kun sitä vähänkin näkee niin sieltä tulee yks kuti ja kaput. Ei jumalauta mitä touhua. Puhumattakaan siitä, että alkaa itkettämään kun kuolleena seurailee niitä botteja. Valehtelematta aika moni jäätävä seinän läpi ampuminen on tullut todistettua viimeisen kuukauden aikana kun tätä tahkosin.

-Botit on URPOJA
       -Miksi campit kasvot nurkkaan päin?
       -Miksi juokset plantatulle pommimestalle selkä edellä?
       -Miksi et osta sitä defusalia (tästä ei voi liikaa valittaa)?
       -Miksi vikassa mapissa (en muista nimeä, mutta se ihan vika kuitenkin) ETTE OSAA NOUDATTAA RADIOKOMENTOJA. KAIKISSA MUISSA MAPEISSA KUN JOKU BOTTI SANOO "A, CLEAR. NOTHING HERE", MUUT BOTIT HIFFAA ET JOO HEI EI OO POMMI A:LLA ET MENNÄÄS B:LLE. TÄSSÄ MAPISSA NE KAIKKI MENEE TARKISTAAN SEN VITALIKSEN AAN VUOROTELLEN. IHAN JÄÄTÄVÄN NAURETTAVAA KUN SINNE MENEE EKA KAKS JONOSSA TOTEAMAAN ASIAN. SITTEN JOKU URPO TULEE 10 SEKUNNIN PÄÄSTÄ TOTEAMAAN SAMAN. EI SOOOTANA. PUHUMATTAKAAN SIITÄ, ETTÄ NE TUTKII AINA EKA A:N. VAIKKA OLISIVAT B:N LÄHELLÄ NIIN AINA EKA SINNE A:LLE. SIINÄ MENIKIN SE KOLKYTSEKKAA (öpaut pommin timeri). En jaksa enää raivota kun alko ahdistamaan. Niin tosiaan ja kun joku kymmenen sekkaa purkaa ilman defusal kittiä niin eihän siinä oo enää mahdollisuuttakaan ehtiä. Jäätävää shaissea ja hermojen kiristystä aiheuttavaa paskaa. En yleensä suutu peleille ja naurattaa kun jengi tekee silleen, mutta nyt kyllä huusin mielessäni ja vähän hiljaa itsekseni sitä vittua kyllä niin kuin teini-ikäinen bussissa. Tässä tekstissäkin niitä on, vaikka sen käyttö hävetttää. ADFAMATMTA

Mitäs muuta. Niin sitten kun sanoo radioon: "Follow Me", että jengi tulis vaikka b camppaan niin ihan varmsti joku urpo tunkee siihen sun eteen istuun, että varmasti ammut sen oman siitä ennen kuin vastustajan. Mene muualle tai siihen johonkin viereen hittolainen sentään.

Niin tosta pommipaikkojen tseekkamisesta. Oletetaan, että jengi nyt tossa vikassa mapissa camppaa A:lla. Sitten tulee "bomb has been planted", niin ne vitaliksen viis tyyppiä kaikki tarkistaa A:n kaikki kulmat, ennen kuin ne lähtee B:lle. Siis mitä hittoa, jätkät on odottanut siellä A:lla niin luulis heti tajuavan, että joo no ei se kyllä täällä oo. Tossa vaiheessa on taas peli menetetty.

Semmonen anekdootti tähän vielä, että noi botithan tavallaan näkee aina, kunhan tekniesti jotain näkyy sinusta siinä botin näkökentässä. Oletetaan, että oot parvekkeella campilla, ja jos ihminen tulee sieltä alhaalta, ei se tajua, että siellä on joku camppimassa, jos camppija on vain hyvin sijoittunut. Mutta koska jostain parvekekaiteen milli x milli neliöstä näkyy vähän hahmoa, niin botin tähtäin kääntyy päähän ja ampuu siitä niin vaan hedun parvekkeen läpi! Fuck yeah miten turhauttavaa.

Mulla meinas mennä vikaan mappiin hermo ja meinasin lopettaa koko paskan seinään, mutta sitten keksin ihan jäätävän bugin. Eli kun heittää smoke grenaden, voi siinä smoken keskellä seistä käytännössä kuolemattomana. Tai kyllä siinä kuolee, mutta kukaan ei ammu! Siitä kun hivuttautuu vähän ulos keskustasta, mutta on vielä sen verran varjoissa, ettei terot muka näe, niin siitä saa rauhassa napsia vaan menemään. Jos menee liiaksi savun reunaan, tulee turpaan, mutta siinä oikealla kohdalla on näkymätön. Vasta sitten kun ne juoksee päin savuissa, alkaa räimiminen.

Eli nyt tää vika mappikin oli  ihan helppo ja oikeastaan enää tässä pelissä ei oo mitään haastetta. Ennen tahkosin aina niitä tactical shield hommia sun muita loputtomiin, mutta nyt heittää smoken, menee keskelle ja ampuu pistoolilla kaikki. Profit ja siltappaa.

Tossa vikassa mapissakin on se backway oviaukko ja sitten courtyard, mistä vastustajat tulee läpi hyvin todennäköisesti. Eka tsekkaa courtyardin, onko siinä vastustajia. Jos on, niihin pikkurappusiin smoke ja m4:llä nännipohjaan (tai no AWP challenge eka pois alta). Jos siinä pihalla ei oo jengiä, niin äkkiä takasin siihen välikköportaisiin ja smoke siihen, että näkee sen backway oviaukon. Siitä sitten taas niin maan vihoviimeinen nännitys pohjaan ja voila.

Taktiikan nerokkuudesta kertoo se, että aikaisemmin johdin maksimissaan sillä parilla voitolla + en saanut challengeja (en edes 25 tappoa tehtyä, puhumattakaan puukkotaposta). Mutta nyt kun sitten tajusin smokenännin olemassaolon, niin mulla oli puukkotapon onnistuessa statsit 84/9 (tapot/kuolemat). Toisiks parhaalla omasta tiimistä oli 19/7 ja teroilla kai samaa luokkaa. Että siitä vähän statistiikkaa, kuinka laimea taktiikka on kyseessä. Mutta koska se ei oo ns. huijaamista, annoin itseni abusee ihan kympillä, koska muuten olisin hirressä. Sen verran monta miestuntia on mennyt tohon vikaan mappiin.

Voisin hakkua botteja ja kaikkia koko illan, mutta en jaksa enää uhrata sekuntiakaan tälle tauhkalle. Redditissä joku sanoi, että tää on ollut sen elämänsä hirvein peli, mutta myös samalla parhaan tunteen tuonut kun on päässyt läpi. Voisin ehkä samaistua, mutta koska keksin ton smokenännin, niin ei se voitto kyllä tuntunut miltään. Ei saavuttanut mitään. Happama maku jäi suuhun. Ehkä jopa paska maku. Ärsyttää vaan ja pistin tosta noin vaan heti uninstallin kehiin. Moro CZ, toivottavasti ei nähdä edes helvetissä.

Oikeasti aion kyllä joskus kokeilla niitä custom mappipaketteja, koska oishan se kiva päästä vähän terollakin myllyttämään. Nyt kun toi smokenänni on keksitty, niin ehkä ei lähde hiuksetkaan päästä.

YHTEENVETO:

+ookoo huvia
+smokenännibugin keksiminen

-kaikki
-botit
-ärsyttävyys
-aiheuttaa itsetuhoisuutta
-aiheuttaa ympäristön tuhoamista
-aiheuttaa tietokoneiden näyttöjen lentelyä parvekkeelta
-pakottaa aikuisen ihmisen hokemaan "vittua"

2/5 enkä suosittele kenellekään. menkää nettiin pelaamaan siitä oikeita ihmisiä vastaan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti