perjantai 21. lokakuuta 2016

Pelinurkka, osa 4: Chrome (PC)

Siinä ei kauaa nokka tuhissut, kunnes tuli seuraava paska peli vastaan. Pitemmittä puheitta:

Pelin nimi: Chrome
Julkaisuvuosi: 2003
Kehittäjä: Techland


Tarina alkaa siten, että vein Game Boy -pelejäni Puolenkuunpeleihin, koska en tee niillä mitään. Yllätyksekseni sain niistä jopa 50€ vaihtorahaa. Kaiken kukkuraksi kaupassa oli vielä "Osta 3 maksa 2" -tarjous PC-peleissä. No ei muuta kuin valkkailemaan. Kriteerinähän oli tietysti se kuuluisa "ei löydy digitaalisista latauspalveluista". Täähän on tämmösen uhkapelaajan märkä uni, koska 90% peleistä joita näin ostaa on aikalailla paskoja. Nyt kuitenkin tuntui käyneen uskomaton mäihä, koska sain hankittua yhteensä 8 PC-peliä (menin tietysti aakkosissa järjestyksessä nettiselain edellä, joten pääsin kirjaimeen E asti tutkimuksessa, mikä tarkoittaa, että aivan hirveästi kärsimystä tulen vielä tulevaisuudessa kokemaan), joista kaksi ensimmäistä olivat mahtavia. Pelasin pinosta siis ensin pelit Blur ja Asterix & Obelix XXL. Molemmat hauskoja ja viihdyttäviä pelejä, mutta eivät tämän blogin aiheita. Suositeltavia kuitenkin.

Seuraavaksi oli vuorossa tämä Chrome. Metacriticissä 3,5/5. Ajattelin, että jumalauta, my lucky streak just keeps on getting better. Joku kehui tätä HALONTAPPAJAKSI. Ja tarkoitan tällä sen pelin HALO tappajaa, enkä jotain oman elämänsä juha mietoa, jonka lempipuuhaa on halkojen hakkaaminen. Itsekin kyllä tykkään siitä puuhasta. Tein sitä sivarin pihatöissä aika paljonkin. Aina harmittaa katsella televisiosta jotain hipsterohjelmaa tai -mainosta, jossa hakataan halkoja. Tekniikat ovat niin anaalista, että ihme kun ei useammin osu polveen se kirves.

No pelihän ei ole mikään saatanan Halontappaja. Ei lähelläkään. Voin kertoa nimittäin, että laajat kentät ja ajoneuvot ei tee tästä Halontappajaa tai edes haastajaa. Kovasti oli myös semmoista underrated -hehkutusta, mikä tuntui käsittämättömältä ekan missionin aikana. First things first kuitenkin, eli pakkoa sanoa tosta kannesta jo jotain. Ihan hirveä. Ei kanteen saa laittaa milleniumpeligrafiikoilla jengiä. Varsinkaan jos sen jengin päähahmon nimi on BOLT LOGAN. VITTU BOLT LOGAN. Ai saatana vuosisadan huonoin protagonistin nimi. Logan on varmaan varastettu Syphon Filteristä, missä se oli sentään GABRIEL LOGAN. Eli kuulostaa jo nimeltä. Mutta BOLT. Bolt Loganista tulee mieleen tämmöinen sekasikiö:

En tosiaan jaksanut millään nähdä vaivaa sen eteen, että oisin löytänyt peligraffoilla varustetun kuvan, jossa gabe logan seisoo kasvot kameraan päin. Eli tää meni nyt ihan horroriks.

Puhumattakaan siitä, että Bolt näyttää 2003 vuoden peligrafiikoilla tehdyltä lievästi apinan näköiseltä Schwarzeneggeriltä tossa kannessa. Logan myös puhuu hyvin Duke Nukemilaisittain ja kunnon ylimielisesti töksäyttämällä. Ja mikä toi nainen on tossa? Miks sillä on oranssipuku, jossa on ruutulippukuviota hihoissa. Näyttää joltain törmäystestinuken ja GTi-Magazinen pin up tytön yhdistelmältä (tiedättehän ne jäätävät kuvat, joissa joku nainen nojaa konepeltiin ja lisäerektiota saadaan aikaan kun laitetaan vielä moottoripyöräkypärä päähän sille naiselle). Hoh hoijaa mitä suunnittelua. Tästä naisesta tulee siis heti tokassa mapissa jo Loganin partneri ja ai että kun ne kinastelee niin kuin aviopari konsanaan siitä, kumpi on parempi ja kumman takia hommat hoituu helposti. Panisivat välillä, niin ei olis niin kiree tunnelma hemmetti.

Tää pelihän sijoittuu tottakai 2100-luvun taitteeseen, joten onhan se loogista, että kukaan ei näytä yhtään tulevaisuudesta tulevalta. En oo muutenkaan näiden scifiräiskintöjen ylin ystävä, koska jossain vaiheessa ei tuntunut tulevan muuta maailmalle kuin scifiräiskintää. Itseäni ei kiinnosta tulevaisuushommat näissä, vaan realistisempi on kivempaa. Scifihommat on muutenkin aina jotenkin vasemmalla kädellä tehty, joten niistä ei jää edes vaikutelmaa siitä, että olis yritetty luoda jotain uutta ja ihmeellistä. Kattokaa nyt tota kannen asetta, mikä on Loganin kädessä. Sehän on Desert Eaglestä elikkäs Dessusta elikkäs jytkypistoolista kopioitu ase, joka on ohjevihkosessa joku fackin nanotechnologypistolfromvalkyria. MIELIKUVITUS, onko se liikaa vaadittu?

Itse ohjekirjahan oli sentään hieno teos, koska siihen oli panostettu kiitettävästi. Tässä on viihdyttäviä tarinoita esim. siirrännäisjärjestelmäluettelossa sekä aseluettelossa. Käppäähän nää toki on, mutta se kuuluu asiaan.

Esimerkki siirrännäisistä:

"HMN-näkö Szarzkhol IV"
-Verkkokalvon projektiojärjestelmä perustuu infrapunatekniikkaan, ja vanhentuneenakin se on edelleen yleisessä käytössä. Vaikka laite onkin suosittu, liittovaltion kybernetiikan ja ihmiskunnan instituutti ei suosittele sitä valmistajan teknisen tuen puuttumisen takia.

Esimerkki aseista:

"NoN 'Frager'
-Frageria ryhdyttiin valmistamaan aluksi rauhanturvajoukoille. Ase muistuttaa 1900-luvun haulikoita ja on erittäin kätevä sisätiloissa. Siksi siitä tuli nopeasti palkkionmetsästäjien suosima ase. Erikoisjoukot käyttävät sitä usein lähitaistelussa."

NO SHIT hei, toihan on ihan replika jostain perusaseesta, kuten siinä pistoolikeississäkin. Vähän muutettu designia ja yhtäkkiä ollaan jostain kaukaisesta galaksista *facepalm*. Mutta kuitenkin tommosta tykittelyä, maximum respect.

No sitten päästäänkin pelaamaan ja valikot toimii hyvin. Vaihdan kontrollit itselleni sopiviksi ja painan new game. Vaikeusasteita löytyy seuraavanlaisesti:

"Very Easy"
"Easy"
"Medium"
"Hard"
"Very Hard"

Tostahan otetaan tietysti MEDIUM, koska sehän on oletusvaikeustaso. Latausvalikko aukeaa, josta ei ehdi lukemaan mission briefingiä, koska lataa liian nopeasti. Huonoja nää tehokkaat koneet. Peli lähtee kuitenkin käyntiin, ja heti eka demo naurattaa:

Tässä on nyt oikein malliesimerkki käppäscifistä. Ollaan niin vitun tulevaisuutta, että laitetaan headset ylösalaisin päähän ja katso, ollaan siirrytty vuodesta 2003 vuoteen 2198 tai jotain sinne päin. Kunnon madafakin brainstormaus varmaan ollut tuonkin taustalla. Näyttää vielä kaiken lisäksi totaalisen urpolta. Olisivat nyt edes laittaneet jonkun nanoteknologiasirun korvan sisään. Toi Bolt Loganin (vasemmalla) takkikin näyttää enemmän villaneuleelta, jossa on kuuleja avaruusdiskohopeapatcheja, kuin nahkatakilta, joka sen varmaan pitäisi olla.

SITTEN TUTORIAL. Onneksi se on todella lyhyt ja nopeasti hoidettu, lähinnä käydään napit läpi. Mutta ne napit on oletusnäppäimet. Ajattelin, että no joo tää on varmaan tutorialia varten näin, mutta paskan vitut. Piti sitten tehdä uus mapping, kun eihän ne olleetkaan tallessa. Siinä ei onneksi kauaa nokka tuhissut, joten kohta jo mentiinkin kohti actionia. Mapit on aika laajoja, mikä on kiva juttu. Harmi vaan, että ekassa mapissa juostiin komentajan perässä suoraa tietä kohti objectivea. Varmaan muissakin mapeissa on sama homma, koska ei tässä varmaan mitään tutkittavaa kuitenkaan ole olemassa.

Juoksentelu tuntuu olevan ihan ok, ja kohta joudutaankin tulitaisteluun. Kyykyssä liikkuminen vähän bugaa, varsinkin jonkun objektin takana, mutta laskin tässä vaiheessa vielä pikkuviaksi. Ampuminen pitää hoitaa AIM -napin avulla, joka on Mouse 2. Sitä pitää painaa pohjassa, joten on hitusen ärsyttävää, kun se aina vahingossa nousee ylös. Ampuahan voi ihan ilman AIMiä, mutta ei siinä oikein osu mihinkään. Ekassa mapissa päästiin lopulta semmoseen snipukohtaan, mikä on aina hyvän pelin merkki. Harmi vaan, että ton sootanan AIM-napin kanssa oli rasittavaa, kun jos lipes sormi, niin piti ottaa tähtäin uudestaan esiin ja sitten vielä zoomata uudestaan. Koitin tähän TOGGLE-napilla etsiä ratkaisua, josta vähän myöhemmin lisää. Toiminnan ohessa huomasin äsynukke-efektin olevan myös ilokseni olevan läsnä ja se on aikalaisekseen ihan ok onnistunut. Mitä nyt välillä näyttää siltä, että headshotin jälkeen se vihollinen oikein ponnahtaa ilmaan, mutta toisaalta kukapa ei haluaisi heittää takaperinvolttia kiertäen viimeiseksi teokseen.

Hommat hoitu ja sitten yhtäkkiä LOGAN viestitti kaverille, että joku muigeli näkyvissä, jolla ei oo aseita (toim. huom. testinukkemuigeli). Kaverin viesti on, notta tapa se. Tässä vaiheessa tuli luotia koko ajan niskaan ja mietin, että mistä perkeleestä. Ei sillä muijallakaan ollut asetta, eikä sitä näy. Jossain vaiheessa tajusin siellä sniputornissa kääntyä ympäri, ja takaahan se luotisade tuli. Miks sviidussa sinne taakse oli joku ilmestynyt? Ihan saatanan ovela hämäys se crash test dummy muija! Ja miks tässä pelissä ei oo niitä damageflash juttuja, mistä tietää, mistä suunnasta ammutaan?

Pääsin siis tornista alas lopulta ja hamstrasin kuolleilta ruumiilta medkitit ja juoksin auttamaan kaveriani. Tässä välissä huomautan, että veriroiskeet on ihan ok. Ainahan näissä peleissä lootatessa pitää pistää parit luodit ohimoon just for fun ja katsoa gorelevelit. Ei jää muuta jälkeä kuin punainen läiskä siihen luodin kohdalle, mutta veripisaroita lentää ja ne jää maahan nätisti. Eli annetaan nyt siitä plussa. Rakennuksen sisällä ammuskelin ja huomasin kamalan asian. Tää ukko liikkuu niin kuin joku raskas esine. Huomasin sen kyllä jo ulkotiloissakin, mutta sisätiloissa tää paska jotenkin konkretisoitui ikävällä tavalla. Onhan tällä hamolla tota jotain 2100-luvun rautaa puvussa, että en ihmettele, jos magneettikentät menee sekasin, mutta ei nyt jumalauta tarvi tällä tavalla liikkua. Eli liikkeelle lähteminen ON HIDASTA. Tiedättekö semmosta kun jos koittaa työntää vaikka jotain isoa raskasta esinettä loivaan alamäkeen. Vaikkapa palloa. Eka se ei meinaa liikkua, mutta sitten kun pääsee vauhtiin niin voi pojat se liikkuukin. Niin liikkuu Logani myös. Eka semmosta paikallaan sutimista, mutta sitten lähtee vittu top seed mach 3 action ja arvatkaapa kuulkaapa mitä tapahtuu kun lopettaa liikkumisen. Aivan, se liukuu eteenpäin. VOI VITALIS. Ei mitään tolkkua koko hommassa. Tosi ärsyttävää kun ajautuu kulmaan tai esteen taakse, niin sieltä ei pääse pois kovin helposti. Pitää sutia hetki paikalla. Juoksunopeudessa ja kävelynopeudessakaan ei oo oikein eroa. Kyykyssä on onneksi ja siitä ei kuulu ääntäkään (liekkö tällä edes väliä). Tähän vielä se pieni kyykkybugisuus niin on mahtava konsepti kasassa. 200 kiloinen palkkamurhaaja jossain magneettipuvussa metallitukikohdassa. Valkyria (OMAPERÄINEN NIMI) vaikuttaa hienolta maailmalta. Muissa peleissä tätä efektiä ilmenee liukkaalla alustalla, mutta vissiin näillä avaruuden palloilla on liukasta sitten aina.

VÄLITILANNE: HALO 1 - Chrome 0 (koska Halossa toimii liikkuminen)

Eka huisin jännä PLOT TWIST tulee tässä vaiheessa, kun megateknologiaheadsetjuppikaveri pettääkin Loganin ja jättää sen yksin sinne tukikohtaan ja huutelee jotain murhan lavastamisesta ja muuta shaibaa. SHOCKING. Tehtäväksi jää paeta tukikohdasta pois. Ei muuta kuin hissillä takasin ylös, mutta ai katoppa siellä on kaksi (2) vastustajaa. Vastustajista kerron nyt semmoisen jutun, että ne vetää tommosia ubernännisarjoja, jotka tappaa yhdestä sarjasta. Kaikki luodit osuvat. Seeelvä. Itsehän kun koitan ampua ilman AIM-nappia, niin pari luotia osuu, eikä se kyllä ton AIM-napinkaan kanssa oikein onnistu paremminkaan. Eli toivottavasti olet napannut pari kranaattia mukaan, koska muuten ihan mahdoton kohta. Aika mukavaa sinänsä, koska peliä on takana 5-10 minuuttia.

Kranaatteja sokkona ylös ja sitten hissi matkaan ja toivotaan parasta. Best case scenario on, että kaikki on kuolleita. Sieltä hissikuilusta voi kuikuilla ylöspäin ja ampua vihuja sitenkin, mutta kranaatit on vähän nopeampi tekniikkataktiikka. Ylhäällä kannattaakin sitten kääntyä heti yhtä tiettyä ovea kohti, koska sieltä tulee vihu. Jos jäät runkkaan ruumiita niin kuolema yllättää! Eli tässä pitää opetella vastustajien sijainnit ulkoa. Ja toivoa, että ne on huoneissa aina samoissa paikoissa. Tai sitten viskoa kranaattia niin maan perkeleesti ja toivoa, että ne osuu.

MEDKITIT on myös yks asia, joka kannattaa ottaa haltuun tässä vaiheessa peliä. Käytin niitä nimittäin eka seitsemän kappaletta turhaan peräkkäin, kun luulin, että ne parantaa semmosen pienen palkin vaan. Mutta nää lataakin kai enkut täyteen, mutta asteittain ja helvetin hitaasti. Vissiin kuitenkin stackaavat, joten kannattaa vaan tykittää pari kerralla ja sitten laittaa nanoteknologiasiirrännäisistä adrenaliinijyske päälle, mikä kai nopeuttaa totakin prosessia. Sinänsä ihan sama kuitenkin oli toi moka, koska melkein jokaiselta vihulta tippuu medkit jos toinekin maahan, mutta onhan toi nyt vähän ärsyttävää hinkata jossain kulmassa puoli tuntia.

Ongelmaksi koitui myös näytön valoisuus, koska tota sisätiloissa en nähnyt vihuja missään. Ulkomaailmassa oli hyvät kirkkaudet ja kontrastit, mutta sisätilat olivat mustia kuin nuohoojan viiksikarvat. Laitoin siis vähän brightnessia ja KATSO sain bugeja. Näytön oikeaan reunaan ilmestyi valkoinen laatikko, joka ei lähtenyt pois. Inventory/ruumiintsekkaus valikossa oli samanlaisia ruutuja. Onneksi se permanent white box lähti vittuun kun käytti kerran inventorya, mutta ei toi nyt lupaavalta vaikuttanut. En päässyt kyllä kirkkauden säätämisenkään jälkeen sitä hissihuonetta seuraavaa aluetta, joten koitin uutta taktiikkaa.

Eli vaihdoin sen AIM -napin AIM TOGGLE -nappiin, koska oletin, että silloin se aim stance pysyy kokoajan aktiivisena, jolloin minun ei tarvitse kuin keskittyä varovaiseen liikkumiseen. No koko vitun pelihän meni ihan sekaisin. En painanut default keys nappia, mutta varmaan sitten joku henkivoima siihen koski, koska kaikki napit olivat taas alkuperäisillä paikoillaan. Tämän lisäksi ukko oli jähmettynyt LEAN LEFT asentoon, vaikka se nappi on Q. En käsitä, miten AIM napin vaihto tämän kaiken aiheutti, mutta tota joo. Tsekkasin asetukset ja yleensähän peleissä ei saa samaa nappia kahteen paikkaan (ei tässäkään), mutta nyt kun alkoi bugaamaan kunnolla, niin minulla oli lopulta MOUSE 2 kolmessa eri kohdassa. Sitten koko paska kaatuikin ja Windows sulki ohjelman.

VÄLITILANNE: HALO 2 - Chrome 0 (koska Halossa toimii näppäinasetukset)

Kaikista ihaninta oli se, että BRIGHTNESS -asetukset olivat jääneet päälle. Eli mun piti säätää ja kalibroida koko vitun näyttö uudestaan.

DISCLAIMER: Ei varmaan yllätä, että tääkin on puolalaisten tekemä peli saatana.

Heitin siis fiksuna ihmisenä pelikotelon kaappiin ja päätin pitää pienen breikin. Seuraavana päivänä jatkoin pelaamista, mutta aloitin koko paskan alusta ja otin vaikeusasteeksi VERY EASYN.

VERY EASY:llä tätä voikin jo pelata. Itseasiassa tää tuntu jo olevan ihan ok mätkettä. Kartat ovat oikeasti laajoja, vähän sellainen Far Cry -henki läsnä ainakin tossa tokassa mapissa, missä on trooppinen ilmasto (paitsi että Far Cry ilmestyi vuonna 2004, eli vasta vuosi tämän abominaation jälkeen!) Ei siinä maastossa tosin oikein muuta oo ku hiekkarantaa ja sitten vidunmoinen palmumetsä, mutta on se laaja kuitenkin. Toki tällä valitsemallani helpolla vaikeusasteella ei voi enää kuolla, mutta toisaalta mitä siitä. Pääasia, että on hauskaa tai jotain.

Semmosia pieniä ärsyttävyyksiä nyt tähän väliin off the takaraivo. Haulikosta kuuluu pihahdus. Vähemmän jytkettä kuin pistoolissa, mikä on aika outoa. Se on myös käytännössä aika turha ase, vaikka sitä ohjekirjassa tosiaan kehuttiinkin vuolaasti. Toinen asia mikä vähän jurppii on se, että toi ase ei heilu ruudussa, kun päähahmo juoksee. Jopa alkuperäisessä DOOM-pelissä ase heilui, ja toi sitä kautta hieman realistista tatsia peliin. Ei mua nää pikkuseikat haittaa ja siinäpähän ovat, mutta onhan toi vähän oudon näköistä kun mikään ei liiku mihinkään suuntaan. Suolapatsas vaan liikkuu eteenpäin.

Vähän isompi ärsyttävyys kakkosmappiin mentäessä olikin se, että ne saatanan näppäinasetukset resetoituivat taas defaultiksi. En tiedä johtuko se siitä, että nanoteknologia introduussattiin kehiin, mutta voi jumalauta. Jos kolmosmapissakin pitää laittaa väkisin omat kontrollit kehiin, niin on varmaan pakko opetella puolalaisten mastermindconfig, koska sen on pakko olla itse jumalan kehittäjille kertoma, kun sitä pitää noin väen vängällä tyrkyttää pelaajalle.

Eli kakkosmapin pelanneena pysty jo sanomaan, että on tää sittenkin aika perseestä ja oikeastaan vain ja ainoastaan sen takia, että toi jätkä luistelee. Kuvitelkaapa tikapuut tuohon yhtälöön. Ai että kun tekee nannaa ja aiheuttaa aikamoisia hermoromahduksia. Tikapuissakin tää jätkä matelee, ja jostain syystä tikapuilta putoaminen on vaarallisinta, mitä jätkälle voi käydä. Ihan kiva toki, että tikapuilta pudotessa lähtee hipaa, mutta mitä helvettiä, jos putoaa 2m tikapuumatkan niin melkein kuolee. Siitä korkeammalta kuoleekin sitten varmasti, ellei onnistu nappaan niistä tikapuista kiinni ja sehän on mahdotonta kun se on semmosta liukumista niissäkin. Tossa kakkosmapissa oli semmonen catwalk-silta yhdessä hallissa, ja sinne ylös piti kiivetä. No kiipesin sinne ja tipuin vahingossa seuraavasta tikapuuaukosta alas, kun se jäbä putoo niistä suoraan. Kyllä näin bugisessa pelissä pitäis olla se klassinen "juoksenpa tosta tikapuuaukon päältä kuin jeesus" -efekti.

Ongelmallisintahan tässä koko hommassa on se, että tässä pelissä ei oo checkpointeja. Mun mielestä niitä ei tarvitakaan, mutta kun on tottunut pelaamaan näitä yliavustettuja rajattomat elämät loputon savehelvetti tissinlutkutusta vastaavia uutukaisia, niin tää tulee aina yhtä suurena järkytyksenä, kuinka julmaa tommonen game over meininki onkaan. Siitä sitten kakkosmappi vaan alusta. Tokalla kerralla kuolin samoihin tikapuihin, mutta vasta siinä vaiheessa, kun koitin tulla niitä tikapuita alaspäin. Koitin vain saada niistä otetta, mutta ehkä kamerakulma oli liikaa alaspäin ja jäbä tippu alas. En ollut muistanut saveta, joten kolmas kerta toden sanoo. No tässäpä kohdassa muistin savettaa kun pääsin tikapuiden lähelle, ja pääsinkin pelissä eteenpäin. Vain huomatakseni, että semmosessa reaktorissa, missä piti tuhota kolme ohjainpaneelia, pitää liikkua kolmessa kerroksessa...TADAA... tikapuiden avulla. Voin kertoa, että kuolin pari kolme kertaa. Ekalla kerralla unohdin tehdä saven siihen tikapuille, joten taas kerran puolesta välistä koko mappi uudestaan. Opin ainakin sen, että tikapuiden yläpäässä pitää tehdä semmonen tasainen smooth käännös sivulle, niin se nousee kätevästi sivusuuntaan pois tikapuilta. Jos kiipee niin ylös kuin pääsee, niin hahmo nousee tavallaan pois tikapuilta ja tippuu. Jos menee naama tikapuita vasten ylös ja ylhäällä sitten painaa sivulle, hahmo ehtii tippua, koska liikkeen aloittaminen on niin hidasta. Eli aika hasardia hommaa, mutta onneksi mastergeimerina opin tuon taktiikan nopeasti.

Hauskintahan koko hommassa on, että tipuin yhdeltä lastauslaiturilta kanjoniin, josta en päässyt pois, mutta en myöskään kuollut, vaikka droppi oli korkeampi kuin niissä pienimmissä tikapuissa, joista menettää puolet hipoista. Great. Hyvää suunnittelua puolan sankarit. Tosta poispääsemisestä vielä sen verran, että erilaisten kukkuloiden yli kiipeäminen on tuskallista. Jos on kaks samanlaista nyppylää ja toisesta pääsis yli juosten, niin toisesta ei välttämättä pääsekään. Tää tekee tosi hankalaks vuorijonojen kiertämisen, kun ei tiedä mistä kohtaa pääsee yli ja sitten lopulta alistuu ja kiertää koko jonon. Koska jos jää jumiin siinä ylämäessä, ei voi liikkua mihinkään. Pitää odottaa, että lougani hetken päästä valuu alas. Siinä valumisvaiheessakaan ei voi  heti ohjata, joten hermothan tohon veikkagustafssointiin menee ihan totaalisesti.

Kaikenlaisia kulkupelejä löytyi myös jo kakkosmapista. Ekan mapin lopussa oli itseasiassa jo pieni Speeder-pako. Speeder on tommonen Star Warsista apinoitu ilmassa kulkeva moottoripyörää muistuttava ilma-alus (menivät Star Warsissa siellä mettässä ainakin tämmösillä), mutta se kohtaus oli ihan ryssitty. Kauhea myllytys crash test dummy muigelilta, että SPEEDEREILLÄ PAKOON. Ajoin tietä pitkin 5 sekuntia ja sitten demon kautta "Mission Completed" -ruutuun.

Tässä kakkosjakossa sai käyttöön semmosen dunebuggyn tai tommosen kyl tee tiärätte. Se oli ihan ok muuten, mutta ihan sama mistä vuorelta ajoi alas tai nyppylältä koitti hypätä, niin maan vetovoima piti sitä yliluonnollisen tiukasti maassa. Joten mitään hyppyjä ei voi tehdä, joten miksi kukaan haluaisi ajaa näillä ajoneuvoilla? Se sekoiluhan on parasta jossain Halossakin. Käsittämätöntä uuvattiutta.

VÄLITILANNE: HALO 3 - Chrome 0 (koska Halossa toimii ajoneuvot paremmin)

Pääsin kuitenkin kakkosmapin ja sitten kosahti paska tuulettimeen. Tossa on yhteinen LOAD/SAVE -ikkuna. Oletusarvo vissiin siinä hommassa on pelin lataaminen, koska kun painaa siitä "SAVED GAMES" -listata omaa peliä kaksoisnapautuksella, tapahtuu automaattisesti tallennetun pelin lataaminen. Eli pitää muistaa valita peli yhdellä klikillä ja sitten vasta painaa sivuvalikosta SAVE. Tossa kolmosmapin alussa piti tallentaa, mutta vahingossa double klikkasin ja seurauksena se, että peli latautu siitä reaktorikohtauksen tikapuuhelvetistä. Heh heh kun huumori oli koetuksella. Lienee sanomattakin selvää, että mitään autosavea ei tule jokaisen mapin alkuun, mikä on aika usein perusominaisuus peleissä.

Kolmos- ja nelosmapissa päästiin milleniumin vaihteen scifipelien legendaariseen kuvastoon, eli dinosauruksiin. Kyllähän nyt tulevaisuudessa jollain toisella galaksilla on aina pakko olla dinosauruksia.  Ja toi leuan alla oleva pelikaanipussilta näyttävä härpäke on siis jonkin sortin partakarvaa. Eli oikein kirjaimellisesti esihistoriallisia olentoja ai että heh heh huumors kukka paras kukka. Tässä todiste:

Tossa nyt ei kovin hyvin erotu toi, mutta tommonen partasaurus tosiaan. Seuraavassa mapissa oli jotain punertavia löllöjä (vissiin melkein joka jaksossa on omat dinosauriinsa). Nää partasaurukset tosin esiteltiin jo asennuksen yhteydessä niissä klassissa screenshotsarjoissa, joita saa katsella samalla kun asentaa peliä. Eli tää on varmaan yks pelin valttikorteista!

Dinosauruksista puheen ollen, yllättävän vähän muita eläimiä noilla planeetoilla. Perhosen näin kerran lentävän, ja jossain vaiheessa tuntu ainakin siltä, että apinan ääni olis kuulunut semmosessa tropiclandiassa. En mee vannomaan kuitenkaan, mutta ois nyt edes lintuja voitu laittaa johonkin lentämään. Tai ehkä Valkyriassa ei oo kuin dinosauruksia enää jäljellä.

Asiasta kolmanteen, verratkaapa muuten tota asetta Halon perusrynkkyyn:



Aikalailla samanlainen, mitä nyt on tohon Chromen aseeseen laitettu tommonen famas-henkinen aukko. Siinä dunebuggy kulkuneuvossakin on periaatteessa sama idea kuin Halon perusbuggyssa, mutta tota siinäkin tietysti vähän designia viilattu, ettei nyt ihan kopioimiseksi mene.

VÄLITILANNE: HALO 4 - Chrome 0 (koska Halossa tehtiin jo toi rynkky)

Ei ollut kyllä tarkoitus rustata tätä arvostelua tehtävä tehtävältä, mutta tässä kun kirjoitan samalla kun pelailen läpi, niin tuntuu vain tulevan sen verran typerää juttua vastaan, että on aina pakko raportoida lisää blogiin. Elikkäs kolmannessa tehtävässä laskeuduttiin johonkin aavikon näköiselle planeetalle, jossa rebeljoukko nimeltä Hannibals (eeehh) kiusasivat jotain kaivostyöläisiä. No mutta arvatkaapa minkä näköisiä ovat kapinalliset, jotka on sijoitettu hieman cyberpunkahtavassa maailmassa aavikolle. No tietysti keesipäitä nahka-asuissa! Tadaa:

Tää on vähän huono screenshot, koska näemmä toi ruutu välähti punaiseksi ja aurinkokin vääristi, mutta niin tota tolla tyypillä on kirkkaan violetti irokeesi, jotkut pirilasit ja vitusti metallia ja nahkaa päällä.

Eikö tää juttu oo nähty jo? Kunnon cyberpunkmadmax to the fucking maximum. Puhumattakaan tehtävän loppubossista, joka oli irokeesien johtaja. Kyseisellä dudella oli punainen keesi ja muuten samat setit, mutta joku harry potter -arpi meni silmän päältä ja muutenkin vähän jokerimainen. Eka osuus bossista oli semmonen, että se tuli robotilla vastaan ja piti tuhota se sen robottikulkuneuvo. Voin kertoa, että mitä vittua. Siinä mechapaskassa oli liekkikuviota ja pääkallo. Amikset on amiksia vuosisadasta riippumatta tai en tiiä. No täähän oli kova bossi kun raketinheittimellä vaan rynkytti menemään ja täts it. Ei se tietysti yhdestä kuollut, mutta joku 5 rakettia ihmistä päin sentään teki tehtävänsä. Toki tää toka vaihe ois varmaan ollut vielä vaikeampi Mediumilla tai jopa Hardilla, mutta mun mielestä 5 rakettia per ihminen on jo ihan tarpeeks, joten olin iloinen, että pelasin Very Easyllä.

Episodi numero viisi (jos tää ois Star Wars, niin tää ois täyttä rautaa, mutta kun ei oo) oli hirveää skeidaa. Tai ei sinänsä skeidaa, mutta tässä päästään räiskintäpelien helmasyntiin, elikkäs STEALTH-tehtäviin. En käsitä, miksi jokaisessa first person action ramalamadingdong pelissä pitää olla väkisin yksi hiippailutehtävä. Pahimmassa tapauksessa niitä on useampikin. Faktahan on, että hiippailu toimii vain ja ainoastaan hiippailupeleissä (esmes Hitman ja Splinter Cell), joissa niissäkin on aina omat ongelmansa sen hiippailun suhteen. Mut niissä on esim. osattu tehdä vastustajalle joku field of vision -radariin, ja niissä on joku yhteneväisyys siinä, koska vastustaja voi huomata sinut ja niin pois päin. Tässä Chromessahan ei esimerkiksi ole järkeä ryömiä kasvustossa, koska et ite näe mitään, mútta vastustaja näkee sinut oho tuli tommonen aksenttimerkki, mutta menköön. En tiedä miten tommosen vahingossa tohon sain, mutta aika hyvä saavutus ja takaisin asiaan. No näissä räiskintäpeleissähän ei oo mitään järkeä stealth-hommissa, koska niihin elementteihin ei oo panostettu yhtään.

Vitosepisodin ekassa osassa piti siis mennä johonkin linnoitukseen sisään. Sitä ennen saa räimiä tosta noin vaan onneks siellä metsässä, mutta sitten siinä muurin lähellä jos ampuu jotain niin tulee game over. Tässä jaksossa saa käsiinsä semmosia tavaroita, joilla voi muuttua näkymättömäksi ja niissä on joku oma patterivirtalähteensä, koska niiden teho alkaa 100%:sta ja tippuu aina lopulta nollaan. Virta ei palaudu, joten pitää käyttää harvakseltaan, ellei satu löytämään niitä lisää. Virta myös putoaa aika fukken nopeeta, joten pitää olla aika vikkelä. Harmi vaan, että mitä nopeammin etenet, sitä näkyvämpi oot. Eli tää ei tee täysin näkymättömäksi. No siellä basen sisällä voi sitten rakennuksissa taas räimiä ihan vitusti, eikä tuu mitään hälytyksiä. Ei oikein käy järkeen, mutta toisaalta ei voi valittaakaan, koska helpottaahan se tykittelyä huomattavasti. Tässä pitää siis periaatteessa ilmatorjuntalaitteita sulkea kolme kappaletta ja sitten avata erilaisia portteja, että pääsee eteenpäin. Mystisesti sitten kun siitä vikasta portista pääsee sisään, yhtäkkiä kaikki näkee sut vaikka oisit näkymätön ja sitten saakin jo räiskiä ihan hitosti. Eli siinä vaiheessa ei enää haittaakaan, vaikka sut huomattais. En tiedä mikä järki, mutta hyvä vaan, helpottaa hommaa. Kyllähän nyt tossakin vaiheessa vois  vielä vetää sen vikan rakennuksen ovet lukkoon, mihin voisin mennä. Mut ehkä siinä on vastustajan johtajalla sen verran löysää paskaa housussa, että ei kannata. Apinan näköinen schwarzenegger on kyllä varmasti kuumottava näky rynkky kädessä, että ei sen puoleen.

No tää missönihän on aika iisi, ja siinä tulee semmonen huokaushelpotus. OLEN LÄPÄISSYT RÄISKINTÄPELIN STEALTH-TEHTÄVÄN. Kunnes pääset seuraavan mapin alkuun ja tajuat, että nyt vasta aletaankin hiippailemaan. Jos edellisessä jaksossa sai räiskiä suurimmaksi osaksi kuitenkin, niin tässäpä ei nyt sitten saa. Eli ollaan jossain tukikohdassa ja pitäis päästä downloadaamaan parit koodit jostain tietokoneelta. Tätä tehtävää ennen piti hankkia joku shuttle pilotin asuste, että pääsee sisään. Siitä asusta ei oo kuitenkaan mitään hyötyä, koska sotilaat ampuu heti sua kun näkee sut. Miks hitossa se asu hankittiin? En tiiä saatana. Tai ymmärrän, että se hankittiin sitä varten varmaan, että päästiin legitin näkösenä siihen lastauslaiturille. Mut kai siellä lastauslaiturilla edes saa liikkua ilman pelkoa, että tulee kuulaa niskaan? Mutta kun ei saa.

Niin joo tässä tuli uskomaton LÄPÄNDEEROS demossa, kun Logan lensi kohti tukikohtaa. Sieltä kysyttiin radiolla jotain access/password/mikälie koodia ja Logan sitten siinä pisti yhden ilmoille. Tuli vastaus: "Wrong access code, you have 30 seconds to give the right access code". Sitten Logan sano: "Son of a..." ja pohti asiaa. Tätä seurasi vuosisadan punchline: "Ahh, maybe I should try 'zero' instead of 'O'". JOHAN PELITTI HEH HEH HUUMORIA kaikki keski-ikäiset voi samaistua tähän.

Niin no siinä lastauslaiturilla sanotaan, että jos sulla on ase kädessä niin sua ammutaan. Koitin siis eka juosta vaan sinne hissille tosta noin vaan. Minua ammuttiin ja ihmettelin, että miksi hitossa kun ei ollut asetta kädessä. Sitten siinä mainostetaan niitä invisible cloakeja, joten tajuan, että jaa ei tää pilottiasu tosiaan auta mitään. Sitten vaan invisible cloakia kehiin, jonka jälkeen pieni vinkki-ikkuna neuvoo kävelemään sen sijaan, että juoksee. Voin kertoa, että kävely ja juoksu on melkein yhtä nopeaa, mitä nyt kävelystä kuuluu vain yksi ääni siinä ajassa, mitä juoksussa kuulee kaksi. Kävelyssä se on silti semmonen saatanan raskas kolina, mutta jotenkin ihmeellisesti vastustajat ei tätä sitten kuule, vaikka kävelis ihan vierestä. Verrattuna siihen, että kyykyssä ei kuulu mitään ääntä, mutta meno on vähän hitaampaa, joten sitä ei voi käyttää, koska cloakit loppuu lian nopeasti. Miksei tota kävelä oo sitten tehty suoraan vähän hilajisemmaksi hommaksi? En tiedä.

Pakkohan tuolla on toki ampua jengiäkin, kun saattaa kapealla käytävällä tulla kaksikin vihollista vastaan. Se on helppoa, kun ei ne nää sua ja hedut vaan paukkuu. Kovasti myös pelotellaan, että TAPA VAIN KUN ON PAKKO, KOSKA HÄLYTYS ALKAA SOIMAAN, JOS VASTUSTAJAT LÖYTÄVÄT RUUMIITA. No vaikea välttää tosiaan tappamista, kun melkein joka huoneessa on pakko tappaa jotain jengiä, että voi ylipäätään mennä niiden ohi. Level designereille täydet pisteet. Eikä tuolla oo kun pari isoa hallia, missä jengi ns. patrollaa vähän laajempaa aluetta, joten ei oo mitään hätää vaikka vähän tappaiskin huoneisiin jengiä.

Tähän asti siis ihan ok. Jossain vaiheessa vähän kyrsii se vihun field of vision. Tossa tulee semmonen yks catwalk-silta, missä on vihollinen. Siltä saa cloakin, mutta toki se pitää tappaa. Yleensä tässä vaiheessa vaihdoin vanhan cloakin tohon uuteen, koska seuraavassa huoneessa oli pitkä näkymättömyyskävelypätkä. Mutta noin joka toisella kerralla se homma kusi, kun joku vastustaja näki sieltä kilometrin päästä toiselta tasanteelta. Aina se ei nähnyt, joten tässä taas hyvä osoitus siitä, miksi stealthiä ei saa laittaa räiskintäpeleihin. Semmonen kaikenlainen järkevä yhteneväisyys on täysin kadoksissa, eikä ikinä voi tietää mitä tapahtuu.

Sen vielä kerron, että yhdessä hissikohtauksessa kun katsoo eräällä siirrännäisjärjestelmätaidolla (näkee seinien läpi viholliset) hissin oven läpi, näkee kaksi vastustajaa siinä edessä. Mut jos avaat cloak päällä ne ovet, ei tapahdu mitään. Vihut lähtee pois ja voit tykittää takaraivoon niin perkeleesti lyijyä. Katsoppas vaan kun oot jaksossa tarpeeksi pitkällä, ja avaat yhdet tietyt hissiovet, niin jengi alkaa tulittaan sua ihan vitusti vaikka ois se cloak päällä. Eli tässä on ylitetty taas joku raja, jossa vastustajilla on yhtäkkiä supernäkö, eikä räiskintä taas haittaa yhtään. Eli se stealth loppuu yllättäen seinään. Ihan kivaa, koska räiskimen räiskintäpelissä ok hommaa, mutta mikä järki? Kivoja yllätyksiä kun sitä vaan cloak päällä kävelee ulos ja yhtäkkiä 5 jätkää ampuu niskaan luoteja. Kiesus sentään, mitä menoa.

Vitosepisodista vielä sen verran, että mulla oli tähän screenshot, mutta unohdin copy pastee sen paintiin, joten ei ookaan. Mutta siis siinä oli semmonen landing field sukkulalle, johon piti lopuksi päästä. Sinne pääsi vain, ja korostan tätä, vain VIEMÄRIPUTKEN KAUTTA. Siitä mentiin toiselle tasanteelle, josta hackattiin tietokone, jolla voitiin avata silta sille sukkulalle. Ei millään pahalla, mutta meneekö ne tukikohdan johtajatkin viemäriputken kautta laskeutumisalustalta toimistoihinsa? Saatanan hieno työpaikka. Puhumattakaan siitä, että siellä meni seinällä ja lattiassa semmosia johtoja. Muuten se oli siis ihan blanko, eli perus käppäscifiä. Ei oo jaksettu panostaa, joten tyhjässä hallissa menee johtoja. Ne johdot olivat perinteisissä väreissä: sininen, punainen, vihreä ja keltainen, mutta ne eivät olleet mitä tahansa johtoja. Ne olivat niin paksuja johtoja, että ne ois ollut aika helppo maalitaulu. Kuvitelkaapa semmosia pomppulinnan putkiloita. Yks johto oli obaut semmosen paksuinen. Eli näytti seinällä ja lattiassa sateenkaarelta, tosin isolta sellaiselta. Oisko kannattavaa ehkä suojata ne? Toisaalta jengi menee paskaviemärin kautta sukkulaan, joten ehkä ei. Mietin vaan, et tohon kun vetäis oikeasti sarjan, niin koko paskalaitoshan ois oikosulussa. Tää on hyvä esimerkki siitä mielikuvituksettomasta käppäscifistä, koska eihän nykyajan laitoksissakaan oo johdot tolleen esillä. Ehkä se niiden iso koko oli se scifiefekti, tiedä häntä.

Ei vittu. Nyt pitää suomia itseään hieman. Kehuin tuolla aikaisemmin, että megageimerinä opettelin sen tikapuutaktiikan. No eihän se ihan niin yksinkertaista ollutkaan. Kutosepisodissa mentiin johonkin kaivokseen, jossa piti kiivetä ylös catwalkien väliä tikapuiden avulla. Jokainen niistä hiton tikapuista oli niin korkea, että aina kun tipahti alas kuoli tosta noin vaan. Voin kertoa, että kuolin joku 4-5 kertaa niihin. Tossa viidennen kerran tuntumassa tykittelin tallennuksen ekojen tikapuiden jälkeen ja huomasin sen ykköskerroksen nurkassa hissin. HEH HEH. Tutkin niitä catwalk-alueita hieman tarkemmin ja kappas siellähän oli hissiä sen verran, että niillä pääsi aina sinne kolmanteen kerrokseen asti. Toki vähän typerää, kun jokainen hissi meni vaan kerroksen välin, mutta oli se silti mukavampaa kuin tikapuupelleily. Kuolin totta kai muutamaan otteeseen hissin löytämisenkin jälkeen, kun juoksin tikapuuaukon päältä ja tää jätkähän tosiaan tippuu siitä kuolemaan. Eli mukava juosta naama alaspäin samalla kun viholliset tulittaa jostain huitsin nevadasta.

Kutosjakson bossi oli sama jäbä, joka tapettiin ekana bossina. Nyt sillä oli vaan arpia naamassa ja kyborgikädet. Tää bossibattle käytiin siellä kaivoksen alimmaisessa kerroksessa, joten ei onneksi tarvinnut tikapuilla pelleillä. Kerroksessa oli paljon semmosia kontteja (as in container junou. jos ette tiiä niin kattokaa sen kaljupää puuhelmikoruidiootin huutokauppaohjelmaa). Niiden välistä sitten piti aina löytää tää kaljupääbossi. Tietysti tää oli suunniteltu niin, että kun sen näki, se juoksi ekalla kerralla pakoon. Jos olit ihan kannoilla, ja bossi käänty kontin taakse, se ei ollut siellä enää, eli teki niin sanotut katoamistemput. Toisen kerran kun sai kiinni, pääsi tulittamaankin sitten kohti. Sen jälkeen tulee katoamistemppu, mutta flashin avulla, joten vähän loogisempaa. Sitten vaan toistettiin tota sykliä ja se oli siinä. Luulis tosin, että tommonen Copperfield ois sormia napsauttamalla katkaissut Loganin niskat, mutta onneksi ei.

Mitään jännittävää ei kutosjakson jälkeen oikein tullut. Ihan kivoja missioneita, ja aloin ehkä jopa pääsemään vähän tähän peliin sisään. Viimeisessä episodissa sai jopa valita kolmesta vaihtoehdosta sen, mitä lähtee toteuttamaan. Eli kolme erilaista loppua löytyy vissiinkin. Pelasin toki yhden ja poistin pelin asennuksen sen jälkeen, mutta onpahan jotain tulevaisuuden sessiota varten sitten uutta sisältöä. Se jäi myös mieleen, että kun headsetjuppi tappo yhden muigelin (tää nähtiin klassisesti lasin takaa, joten teurastus piti oikein seurata tarkkaavaisesti), niin seuraavassa demossa sillä ei ollut verta missään eikä mitään jälkiä. Juppi oli varmaan ampunut suutarin ja muija kuollut sydäriin tiedä häntä. Piti ite ampua sitä vähän niin tuli aitouden tuntua hommaan. Kaikilla bosseilla kuitenkin on verijälkiä demossa, kun ne on lahdannut. Pikkuvika, mutta vähän outoa kun osaavat kuitenkin tehdä sen demon kunnolla, minkä todistaa kaikki bossbattlet.

Noin muuten ihan ok kokemus. Very Easyhän vei vähän hiippailuominaisuutta pois, koska ei ollut pelkoa kuolemasta. Pitää joskus kokeilla Easyllä, koska jos tähän ois vähän vaikeutta saanut, ois voinut olla aika miellyttävän haastavaa tykittelyä, jossa ois pitänyt ottaa vähän maastoa ja muuta huomioon. Mediumhan oli tosiaan mahdoton, joten siihen leikkiin en lähde, mutta ehkä toi välimuoto tois nautinnollisen vaikeusasteen. Eli taas kerran pääsimme todistamaan peliä, jonka taustalla on selvästi ollut ajatus (juonihan on siis paska, älkää siihen nyt tuota sanaa yhdistäkö), joka omistaa potentiaalia, mutta toteutus on luvattoman kökköä laatua. Se vie nautinnon pois, mikä olis aika tärkeetä pelaamisessa. Harmi homma, mutta tätä tämä aina tuntuu olevan.

-----------------------------------------------------------------------

Plussat ja miinukset:

+laajat kartat tai ainakin semmoinen vaikutelma
+ohjekirja
+dinosaurii bongailu
+siirrännäisjärjestelmät
+veriroiskeet ja ragdoll ovat ihan ok

-käppäscifisyys
-luistelu
-suolapatsasmaisuus
-haulikon tussahdus
-avioparin riitely
-dinosaurukset, koska hyökkäävät vain Loganin kimppuun
-stealth-tehtävät
-tikapuut, tikapuut, ja vielä kerran tikapuut
-tikapuuaukot
-sen muigelidemon verettömyys
-näppäinkonffien pysymättömyys
-huonoja screenshoteja antoi (selvästi pelin syy)

Annetaan rohkeasti 2/5

Lopputulos HALO vs CHROME sodassa:

Ainakin 4-0

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti